Přeskočit na hlavní obsah

Jak uznat v České republice sňatek uzavřený v zahraničí?

U psaní tohoto článku se zcela určitě několikrát naštvu, zasním, možná rozbrečím štěstím či zoufalstvím. Uznat totiž sňatek, který jste uzavřeli v cizině není v česku vůbec sranda. Byrokracie tady má pořád hlavní slovo a ty starší ročníky na úřadech (pardon, úcta ke starším mi samozřejmě není cizí, ale tahle si o to prostě říkala) vám zkrátka nejdou vůbec naproti.

Naše svatba proběhla 13.10.17 v Las Vegas v Nevadě. Bylo to naprosto dokonalé, nikdy v životě bych neměnila za nic jiného, protože ten zážitek a neskutečně naplno prožitý den v našem životě už nám nikdy nikdo nevezme. Rozhodli jsme se, že naše svatba bude hlavně o nás dvou a naší dcerce a zbytek času procestujeme po západě USA.

O naší cestě a zážitcích čti zde: https://21dnivusa.blogspot.cz/

Většina novomanželů se v cizině vezme a pak organizuje druhou svatbu v ČR kvůli tomu, aby nemuseli řešit papíry. Samozřejmě i to je cesta, jak si ušetřit pár nervů, ale my to tak nechtěli. Chtěli jsme zkrátka vzpomínat jen na tento jeden den. Navíc jsme ve vztahu k úřadům nechtěli být oficiálně oddáni dvakrát.

Tak a teď k té úřednické hantýrce..

Oddali nás v hotelu Plaza v Las Vegas a jako potvrzení našeho sňatku jsme dostali oddací list. Ten je ale pouze jako památka pro vás (můžete se s ním vyfotit, dát si ho do rámečku nebo ho dát později dětem na hraní). Oficiální americký oddací list vám úředně potvrdí a pošlou na adresu do ČR (na webových stránkách US úřadu v Nevadě si pod vaším unikátním kódem zažádáte, jaký druh potvrzení vaše země pro uznání sňatku požaduje a oni vám jej pošlou). Netrvá to vůbec nijak dlouho, nám přišel oddací list za asi 10 dní. Tak jo, máme oddací list a co teď s ním? Tento oddací list je nutné opatřit apostillou. Jedná se o tzv. superlegalizaci dokumentu. Za nějakou tu kačku vám to US úřad opět orazítkuje a pošle zpět (doporučuji zažádat o apostillu rovnou, my na to zapomněli a museli jsme oddací list posílat zpět do USA, aby nám jej oštemplovali a poslali zpět). Až vám takto scvaknutý papír přijde, čeká vás několik koleček v ČR.

Oddací list opatřený apostillou je sice superlegalizovaný, ale to nám tady nestačí. Pro potvrzení v ČR musíte celý dokument nechat úředně přeložit do českého jazyka a opatřit kulatým razítkem. Ale pozor – to není vše. Americký oddací list má na sobě nějaký zvláštní kolek, který se matrice nelíbí, a proto je nutné tento již ověřený, superlegalizovaný a přeložený dokument nechat opět ověřit u notáře (když jsme u notáře požadovali ověření speciálního kolku, velice se divil, proč má ověřovat ověřenou listinu).
Jakmile tohle budete mít, na matrice vyplníte ještě několik papírů a je hotovo.

Celý tento článek píši proto, že jsme na matrice byli několikrát a paní nás vždy poslala pryč, že se jí něco nezdá. Musím teda říct, že se tvářila, jako bychom ji vyloženě obtěžovali a vždy když vzala ty všechny papíry do ruky tak zcela jistě hledala něco, s čím nás pošle zase pryč. Naše předposlední návštěva dopadla tak, že jsem vylítla jako by do mě někdo zapíchl vidle a paní pěkně od plic řekla, co si o celé téhle situaci myslím. Chvíli se tvářila, že na mě pošle psy (rozuměj kolegyni z evidence obyvatel a paní co šéfuje platbám za popelnice), ale pak vyměkla a chtěla se mnou být nejka. Já jsem docela horká hlava, to přiznám. Tohle je zkrátka něco, co mě dokáže vytočit do běla. Pokud pracuji na úřadě, předpokládám, že za mnou budou chodit lidi a něco po mně chtít. Tak na ně přeci nebudu koukat, jako by měli dvě hlavy a na obou rozmáznuté hovno od holuba. Moje rada zní - nenechte se odradit. To, že tyhle suchý mušle neuznávají nic, co se vymyká starým zvykům a tradicím není přeci váš problém.

Zpět k získání českého oddacího listu..

Celý tento štos papírů doplňte ještě o vaše rodné listy a občanské průkazy, aby to bylo komplet (je nutné pořídit kopie RL a ověřit je – to udělá mrs. odbornice na místě) a papíry za vás odešle na speciální matriku do Brna, která jako jediná uznává sňatky uzavřené v zahraničí. Od nich pak můžete čekat potvrzení o uznání manželství včetně českého oddacího listu.  Jakmile jej budete mít, můžete naskočit na druhý kolotoč a vyměnit si všechny doklady, které jsou potřeba.

Jak jsem napsala na začátku - během psaní se mi zvýšil tep na trojnásobek. Ale na druhou stranu, stojí mi to za to. A hlavně – stálo mi to za to! Měli jsme naprosto úžasnou svatbu.

Pokud tohle čtete a taky se chystáte na svatbu mimo domov, tak si ji neskutečně užijte! Je to jen o vás J

 






Komentáře

  1. Prádní článek :-) Plánujeme svatbu ve Vegas na únor 2019 a všechno to papírování nás dost děsí :-) Napsala jste to bezvadně! Měla bych jen doplňující otázku. Vyřizovali jste nějaké v ČR papíry pro povolení svatby přímo ve Vegas nebo stačily pasy? Četli jsme spoustu článků kde píšou že je potřeba přeložit rodné listy, povolení z ČR mít ke všemu apostily a podobně a pak také názory že stačí pas skočit si přímo ve Vegas na úřad pak dokaple a hotovo...

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, jé vidíte, to jsem určitě měla napsat a možná to do článku ještě doplním. Nevyřizovali jsme dopředu nic. V US na vše postačí pasy. Ještě než se rozhodnete vzít, musíte ve Vegas zajet do tzv. Marriage License Bureau (je to ve staré části Vegas), kde zaplatíte 70$ a vyplníte formulář. Pokud tohle neuděláte, nebude váš sňatek platit v USA a nebudete moci zažádat o uznání ani v ČR. Tohle je opravdu důležité. Jinak se samozřejmě můžete nechat oddat kdykoli, jakkoli a kýmkoli "nanečisto", ale pak budete muset svatbu opakovat v ČR určitě. Kdyby vás ještě něco napadlo, tak určitě pište :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Práda díky za rychlou odpověď :) Rozhodně by nám bylo líto že svatba u nás neplatí takže tam si uřady oblítat chceme :-) Možná jen byly třeba dlouhé fronty na úřadě ve Vegas? Poletíme mimo sezónu tak snad to tak hrozné nebude :) Ale pro jistotu den nám stačit bude co myslíte?

      Vymazat
    2. Fronta tam je, ale jde to velice rychle :-) Takže to máte za chvíli vyřízené, nemusíte se bát. Pokud to máte už promyšlené, můžete se na obřadu domluvit s hotelem dopředu a až tam přiletíte, jen si zajedete na ten úřad (je možné, že to třeba za nějakou kačku i vyřídí za vás hotel, ale s tím zkušenost nemám). Ale nebojte, všechno se dá úplně s přehledem vyřešit na místě. My se ve čtvrtek 12 rozhodli, že se 13 v pátek chceme vzít, 12 jsme zajeli vypsat papíry, pak přejeli se ubytovat do Downtownu ve Vegas a tam se v hotelu zeptali, jestli by nás neoddali :) Jinak jsou na každém rohu kapličky venku na ulicích a samozřejmě i každý hotel má kapli :-)

      Vymazat
    3. Už máme vytipovanou kapličku mimo hotel ještě se chystám se jich doptat na pár věcí, ale v podstatě jsme už rozmyšlení a "připravení" :-D Váš článek nám moc pomohl je to přesně to co mi na fórech chybělo! Děkuji dodalo mi to dost klidnu určitě to zvládneme a podle článku budou nejúmornější úřady v ČR ale to zvládneme:) ještě jednou díky

      Vymazat
    4. To je skvělý! Hlavně si to neskutečně užijte a až budete svoji, tak nám napište zážitky, když si vzpomenete :-) Budeme na vás moc myslet :-)

      Vymazat
  3. Dobrý den, jak jste do českého formuláře psali data svědků? Jen jméno, popř. jméno a datum narození, popř. k tomu ještě místo narození? :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobrý den, my měli svědka amerického a paní na matrice řekla, že jej uvádět nemusíme. Takže jsme v českém dotazníku pole proškrtli a nechali pouze informace v US oddacím listě. Uvedla bych na vašem místě jméno a příjmení, datum a místo narození. To musí stačit.

      Vymazat
  4. Krásný dobrý den, mohla bych mít na Vás dotaz, jako na zkušenější?
    Svatbu již máme za sebou, oddací list z USA již taky dorazil, teď je na řadě Apostilla, kde dle pokynů, máme formulář, oddací list, peníze a obálku se zpáteční adresou a poštovní známkou poslat zpět do USA.
    Jde mi tedy hlavně o tu poštovní známku. Postupovali jste stejným způsobem nebo, jak se dá obejít shánění americké poštovní známky?
    Moc děkuji za odpověď.

    OdpovědětVymazat
  5. Opravdu si vážím DR AKHIGBE, jmenuji se LAURIE HUGHES. Nikdy nepřestanu svědčit o DR AKHIGBE, Štěstí je vše, co teď vidím, nikdy jsem si nemyslel, že budu znovu vyléčen z viru HIV. DR AKHIGBE to pro mě udělal Jsem trpící smrtelnou nemocí (HIV) za poslední 2 roky, utratil jsem spoustu peněz od jednoho místa k druhému, od kostelů po kostely, nemocnice byly můj domov každý den rezidence. Neustálé kontroly byly mým koníčkem až do tohoto věrného dne, viděl jsem svědectví o tom, jak DR AKHIGBE pomohl někomu v léčbě jeho onemocnění HIV na internetu rychle jsem zkopíroval jeho e-mail, který je drrealakhigbe@gmail.com, jen abych mu dal test, který jsem mluvil on mě požádal, abych udělal některé určité věci, které jsem udělal, řekl mi, že mi poskytne bylinné léčení, které udělal, a potom mě požádal, abych po několika dnech, po použití bylinná léčba a já jsem, hle, byl jsem osvobozen od smrtelné nemoci, až dosud žádné HIV ve mně znovu požádal mě, abych poslal svědectví po celém světě, věrně to dělám teď, všechna svědectví DR AKHIGBE jsou pravdivá prosím BROTHER a SISTER, MATKA a OTEC je skvělý, dlužím mu na oplátku. Pokud máte podobný problém, pošlete mu e-mail na adresu drrealakhigbe@gmail.com nebo můžete, co je jeho mobilní číslo na čísle +2349010754824, může také vyléčit tyto nemoci jako HIV a AIDS, DENGUE FEVER. HERPES, DIABETIKA, RAKOVINA, HEPATITIS A & B, CHRONICKÉ CHOROBY, VYSOKÁ Krevní ochrana, obezita, ASTHMA, SRDECKÉ CHOROBY, VNĚJŠÍ INFEKCE, EPILEPSY, STROKE, VÍCEJÍCÍ SCLERÓZA, NAUSEA, VOMITING NEBO DIARRINUS, ZÁVĚRKA, PAUZA, ZÁVĚR, ZÁVĚRKA MALARIE, BAKTERIE, PULMONÁRNÍ FIBROSIS. DIARRHEA, JAPANISE B ENCEPHALITIES, RABIE, SNÍDANÁ INFEKCE. CYSTIC FIBROSIS, ETC. Prosím, pošlete e-mail drrealakhigbe@gmail.com nebo co je jeho aplikace .. + 2349010754824 je to skutečný dobrý a čestný muž. webové stránky ... https: drrealakhigbe.weebly.com

    OdpovědětVymazat

Okomentovat